Nazwa projektu:
FUNDUSZ EDUKACJI KULTURALNEJ M.ST. WARSZAWY 2022
CENTRUM KULTURY I AKTYWNOŚCI W DZIELNICY TARGÓWEK M.ST. WARSZAWY
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 58 IM. T. GAJCEGO
RADA OSIEDLA TARGÓWEK FABRYCZNY
WYPOŻYCZALNIA DLA DOROSŁYCH I MŁODZIEŻY NR 49 NA TARGÓWKU
WRZESIEŃ – GRUDZIEŃ 2022 R.
Miejsce realizacji:
CENTRUM KULTURY I AKTYWNOŚCI W DZIELNICY TARGÓWEK M.ST. WARSZAWY
Siarczana 6, Warszawa
www.ckia.waw.pl
Podstawowym założeniem projektu było zachęcenie odbiorców do samorozwoju oraz eksplorowania bogatego świata kultury i nauki. Poprzez różnorodne aktywności artystyczne, twórcze działania oraz mnogość form warsztatowych zapewniliśmy odbiorcom rozwój kompetencji związanych z kreatywnością, twórczym zaangażowaniem oraz twórczością artystyczną. Stworzyliśmy przestrzeń do zdobywania nowych umiejętności oraz odkrywania nowych pasji i czerpania inspiracji z kultury różnych krajów. Postawiliśmy na współpracę oraz daliśmy uczestnikom możliwość przejawiania własnych inicjatyw.
Projekt był skierowany do dzieci i młodzieży wielokulturowej mieszkającej w Warszawie. Do odbiorców o różnym statusie społecznym i materialnym oraz do osób z niepełnosprawnością.
Projekt składał się z 3 bloków tematycznych, w ramach których zorganizowaliśmy następujące działania:
Podczas 2 godzinnych warsztatów uczestnicy wykonywali różnego rodzaju rękodzieła. Każdy warsztat nawiązywał do wielokulturowości i czerpał inspirację z wybranego kraju.
Prowadzenie – Alina Tukaj
1 Spotkanie:
Na warsztatach powstały lalki Matanki. Podczas warsztatów rozmawialiśmy o tym, jak wyglądają lalki w różnych kulturach, skąd kiedyś czerpane były inspiracje do ich tworzenia.
2 spotkanie:
Na warsztatach powstały wianki inspirowane kulturą ludową różnych państw. Dzieci dzieliły się swoją wiedzą oraz pokazywały innym uczestnikom jakie wianki noszone są w kraju z którego pochodzą.
3 spotkanie:
Na warsztatach tworzyliśmy biżuterię i inne ozdoby wzorując się na kulturze zdobienia wywodzącej się z różnych krajów i kontynentów.
4 spotkanie:
Podczas zajęć dzieci wykonywały ozdoby domowe inspirując się kulturą ludową różnych krajów.
5 spotkanie:
Na warsztatach powstały jesienne stroiki z dyń, udekorowane suszonymi kwiatami. Uczestnicy opowiadali o kulturze upamiętniającej zmarłe osoby w różnych krajach.
Podczas każdego 2 godzinnego spotkania dzieci pod okiem wykwalifikowanego trenera nauczyły się kroków do tańców, które można tańczyć grupowo, bez względu na wiek oraz kraj pochodzenia. Były to tańce, które łączą, uczą współpracy, pokazują, że nie ma różnic, że wszyscy razem tworzymy zgrane wielokulturowe społeczeństwo oparte na wzajemnej akceptacji, tolerancji i szacunku wobec siebie.
Podczas spotkań uczestnicy nauczyli się kroków do następujących tańców:
Prowadzenie – Szkoła tańca „Tazaro”
Podczas warsztatów uczestnicy wykonali ozdoby z drewna inspirowane różnymi kulturami oraz ludowymi tradycjami pochodzącymi z różnych stron świata. Ponieważ drewno jest wdzięcznym materiałem do różnego rodzaju działań artystycznych, posłużyło do stworzenia ponadczasowych symboli wielokulturowych – symbolu tolerancji, równości i akceptacji zgodnie z wizja uczestników projektu.
Prowadzenie – Robert Romanowski