Sąsiadki z pobliskiego ula – ekoprzyjaciele pszczół.

Sąsiadki z pobliskiego ula – eko-przyjaciele pszczół – projekt realizowany z programu Funduszu Edukacji Kulturalnej m.st. 2022

Opis projektodawcy

Nazwa projektu:

„SĄSIADKI Z POBLISKIEGO ULA – EKO-PRZYJACIELE PSZCZÓŁ”

Dotacja:

FUNDUSZ EDUKACJI KULTURALNEJ M.ST. WARSZAWY

Organizator:

CENTRUM KULTURY I AKTYWNOŚCI W DZIELNICY TARGÓWEK M.ST. WARSZAWY

Partnerzy:

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 58 IM. T. GAJCEGO

RADA OSIEDLA TARGÓWEK FABRYCZNY

WYPOŻYCZALNIA DLA DOROSŁYCH I MŁODZIEŻY NR 49 NA TARGÓWKU

FUNDACJA RATUJMY PSZCZOŁY

ZESPÓŁ SZKÓŁ ROLNICZYCH CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

RAFAŁ AMOR

PSZCZELARIUM – KAMIL BAJ

PRZEDSIĘBIORSTWO PSZCZELARSKIE TOMASZ ŁYSOŃ SP. Z O.O. SP. K.

Czas realizacji:

KWIECIEŃ – SIERPIEŃ 2022 R.

Miejsce realizacji:

CENTRUM KULTURY I AKTYWNOŚCI W DZIELNICY TARGÓWEK M.ST. WARSZAWY

  1. Siarczana 6, Warszawa

www.ckia.waw.pl

Informacje:

Podstawowym założeniem projektu „Sąsiadki z pobliskiego ula – EKO-przyjaciele pszczół” było wzmocnienie świadomości ekologicznej wśród mieszkańców Targówka Fabrycznego oraz wzbudzenie postaw odpowiedzialnego uczestnictwa w środowisku, które ich otacza. 

Zaproponowane aktywności pozwoliły uczestnikom przekonać się, że nawet poprzez małe działania ogromnie przyczyniają się do polepszenia globalnej EKO-jakości życia oraz czystości Ziemi. Tematyka projektu przyczyniła się także do wzbudzenia w uczestnikach chęci i potrzeby do podejmowania różnego rodzaju działań, których celem jest  poprawa kondycji środowiska.

Udało się pokazać jak z szacunkiem i z wrażliwością żyć w harmonii z otaczającym światem oraz, jak czerpać z niego zdrowie, wiedzę i siłę a przy tym doskonale się bawić. Wszystkie warsztaty i wydarzenia zorganizowane w ramach projektu opierały się na współdziałaniu i dobrej zabawie.

Głównym tematem projektu były pszczoły, które były także symbolem pozwalającym na szerokie zrozumienie zasady zależności między człowiekiem a naturą. Poprzez aktywne uczestnictwo w projekcie mieszkańcy Targówka dostrzegli jak duże znaczenie dla życia człowieka mają owady zapylające.

Działania projektowe, zostały wymyślone tak, aby zmotywować odbiorców do aktywnego i twórczego uczestnictwa w procesach zmierzających do polepszenia jakości życia pszczół oraz do ich ochrony.

Działania zrealizowane w ramach projektu:

Eko-piknik (3h) – prowadzenie Rafał Amor, Kamil Baj, Magdalena Nowak-Żółkowska, Wioletta Gałwa

Podczas pikniku każdy uczestnik mógł pod okiem opiekuna, wejść do pasieki i zobaczyć jak pracują pszczoły. Dzięki temu wszyscy zapoznali się ze specyfikacją pracy pszczelarza i dowiedzieli się jak bardzo praca pszczół wpływa się na otaczającą nas przyrodę. W pasiece znalazł się także ul, który został zbudowany i ozdobiony przez uczestników podczas warsztatów realizowanych w ramach projektu. Wszyscy goście mieli okazję dowiedzieć się i zaobserwować na czym polega i z czym się wiąże bartnictwo. Dzieci mogły zobaczyć specjalny strój pszczelarza oraz zapoznać się ze sprzętami pasiecznymi, co wzbogaciło ich wiedzę w tym zakresie.

Zorganizowane zostały gry i zabawy dla najmłodszych. Zaprezentowaliśmy urządzenie do pozyskiwania miodu z plastrów wyciąganych z ula. Przygotowaliśmy różnego rodzaju warsztaty pobudzające kreatywność, warsztaty decoupage i wiele innych aktywności dających możliwość artystycznego wyrazu dla dzieci i młodzieży. Uczestnicy mogli degustować różne gatunki miodów oraz miodowych ciasteczek, przywiezionych na wydarzenie z Pszczelej Woli. Mogli także skosztować owoców, które urosły właśnie dzięki pracowitym owadom zapylającym.

Na pikniku gościły także dzieci w przebraniach pszczółek. Za najładniejsze stroje zostały wręczone nagrody. Obecny podczas wydarzenia pszczelarz -pan Rafał Amor, dzielił się z uczestnikami ogromną wiedzą na temat pszczelarstwa.

Warsztaty:

Ekologia. Prowadzenie – Rafał Amor

Uczestnicy poznali znaczenie ekologii, dowiedzieli się dlaczego warto być Eko i co to oznacza. Poznali konsekwencje i zagrożenia, które mogą wyniknąć z zanieczyszczania środowiska. Na warsztatach poruszyliśmy także tematy symbiozy człowieka i zwierząt z innymi gatunkami zamieszkującymi Ziemię, w tym w szczególności pszczół.

Hotel dla owadów zapylających. Prowadzenie – Rafał Amor

Podczas warsztatów uczestnicy budowali hotele dla owadów zapylających. Każde dziecko wraz z opiekunem wykonało samodzielnie z udostępnionych elementów i narzędzi domek, który mogło zawiesić na swojej działce lub w okolicy CKiA.

Warsztat ukazał różnorodność świata owadów zapylających rośliny w naszych ogrodach, oraz  wpłynął na świadomość i wrażliwość uczestników na otaczającą nas mikro przyrodę.

Dom dla Pszczół – Cz.1 Prowadzenie – Rafał Amor

Podczas spotkania został zademonstrowany ul – uczestnicy zapoznali się ze wszystkimi  jego elementami, zobaczyli jak zbudowana jest ramka, na czym polega wtapianie węzy, usłyszeli po co są plastry w ulu oraz zobaczyli na własne oczy gdzie miód w ulu się znajduje, a także jakie, oprócz miodu, naturalne dobrodziejstwa znajdziemy w ulu dzięki pracy pszczół. Następnie uczestnicy rozpoczęli budowę wspólnego ula od podstaw.

Budujemy własny ul – cz.2. Prowadzenie – Rafał Amor

Kontynuacja budowy wspólnego ula, składanie przygotowanych wcześniej elementów.

Ozdabiamy dom dla pszczół. Prowadzenie – Rafał Amor

Uczestnicy mieli okazję pomalować wykonany podczas warsztatów ul. Poprzez aktywne malowanie ula uczestnicy dowiedzieli się, jaki wpływ na pszczoły mają poszczególne kolory.

Wizyta w Pasiece. Prowadzenie – Rafał Amor.

W ulu wybudowanym i ozdobionym przez uczestników projektu zamieszkała nowa rodzina pszczół. Miejscem, gdzie stanie ul na stałe, jest pobliska pasieka pana Rafała Amora, która znajduje się na Targówku.

Uczestnicy warsztatów mieli okazję zobaczyć jak pszczoły zadomowiły się w nowym ulu, a także spróbować świeżutkiego miodu, wyciśniętego łyżeczką z pszczelego plastra.

Ponadto wszyscy mieli okazję zobaczyć jakie inne produkty pszczele pozyskujemy z ula, jak korzystne właściwości mają one dla naszego zdrowia.

Podczas spotkania prowadzący opowiedział o procesie zasiedleniu ula i przedstawił możliwości hodowli pszczół we własnym zakresie.

Kosmetyki z Miodu. Prowadzenie – Agata Migas- Make-up, wizaż, kosmetologia.

Założeniem podstawowym warsztatów było pokazanie jakie zastosowanie mają produkty pszczele w domowej kosmetyce. Poprzez wykład, interakcję i doświadczenia uczestnicy nauczyli się korzystać z naturalnych składników pszczelich.

Wszystko o życiu pszczół w mieście. Prowadzenie – Rafał Amor/współprowadzenie Kamil Baj – Pszczelarium.

Wykład i prezentacja na temat funkcjonowania pszczół w miastach, rozbudziła w uczestnikach warsztatu świadomość  bliskości ich istnienia oraz ogromnych wartości płynących z obecności pszczół w dużych miastach. Uczestnicy podczas spotkania dowiedzieli się jakie są przyczyny wymierania pszczół oraz jak chronić owady zapylające we własnym zakresie. Poznali także sposób na założenie własnej pasieki.

Rośliny miododajne. Prowadzenie – Rafał Amor/współprowadzenie Piotr Marcinowski

Uczestnikom zostały przedstawione i zaprezentowane różne rodzaje roślin miododajnych z podziałem na regiony i kraj pochodzenia. Otrzymali oni także wiedzę na temat tego co sadzić by było smacznie, zdrowo i z korzyścią dla pszczół i zapylaczy.

Dowiedzieli się także, jak duża część roślin jest podporządkowana obecności pszczół oraz otrzymali nasiona łąki kwietnej do posadzenia na własnym balkonie lub w ogrodzie.

Cuda z wosku. Prowadzenie – Rafał Amor

Cuda z wosku, świece, świeczki – spotkanie warsztatowe pokazujące technikę wytwarzania świec oraz pozwalające na powrót do tradycji związanych z wykonywaniem ozdob świetlnych.

Poprzez warsztaty i samodzielną pracę ukazana została prostota i funkcjonalność naturalnego wosku.

Wielki finał projektu – piknik. Prowadzenie – Rafał Amor, Krystyna Strawińska – Goliasz, Magdalena Nowak- Żółkowska, Wioletta Gałwa.

Podczas wydarzenia zaproponowaliśmy wiele różnorodnych form aktywności nawiązujących i podsumowujących wszystkie dotychczasowe działania zorganizowane w ramach całego projektu.

Na stoiskach warsztatowych można było wykonać pszczółki-pacynki, zrobić świece z wosku lub wziąć udział w warsztatach decoupagu, prowadzonych przez partnera projektu – Bibliotekę Publiczną w Dzielnicy Targówek m.st. Warszawy. Dzieci miały także możliwość wykonania kwiatów z papieru, mogły rozwiązywać rebusy i zagadki zgłębiające wiedzę z zakresu ekologii, życia pszczół i ich ochrony. Mogły także samodzielnie stworzyć plaster miodu z papierowych elementów.

Nie zabrakło pysznego, zdrowego poczęstunku w postaci świeżutkich owoców, pysznego miodu i orzeźwiającej cytrynowej lemoniady i soków.

W czasie pikniku powstały obrazy namalowane przez uczestników wydarzenia – każdy z nich nawiązuje tematyką do ekologii lub pszczelarstwa.

Ponadto na scenie zostało zaprezentowane interaktywno-edukacyjne widowisko muzyczne pn. „W malinowym ulu”.

Wszystkie zaproponowane w czasie pikniku aktywności, spotkały się z ogromnym zainteresowaniem, dawały uczestnikom wiele radości i satysfakcji. Z badań ewaluacyjnych wynika, że działania zorganizowane w ramach projektu zgłębiły wiedzę uczestników na temat ekologii, pszczół oraz ochrony środowiska, pogłębiły świadomość zagrożeń związanych z ingerencją człowieka w środowisko naturalne. Przede wszystkim jednak udało się zaszczepić w odbiorcach projektu zainteresowanie tą tematyką. Tematyka pszczół i ekologii spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem.

Film z działań projektowych. Wykonanie – Adam Fabisz.

Z przebiegu realizacji projektu powstał materiału audio-video. Materiał jest zachętą do działań proekologicznych oraz do działań zmierzających do polepszenia bytu pszczół oraz ich ochrony w Polsce i na świecie.

Osiągnięte cele:

  1. Udało nam się stworzyć projekt, którego koncepcja była odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania mieszkańców Targówka. Badania ewaluacyjne wykazały, że tematyka projektu budzi ogromne zainteresowanie i odbiorcy oczekują więcej takich form aktywności.
  2. Pokazaliśmy okolicznym mieszkańcom, że kultura jest blisko Ich domu i z łatwością mogą korzystać z niej poprzez uczestnictwo w wydarzeniach i warsztatach organizowanych przez CKiA. Nasze działania były ogólnodostępne i bezpłatne. Wszyscy zainteresowani mieszkańcy Targówka mogli wziąć w nich udział.
  3. Stworzyliśmy bezpieczną, otwartą przestrzeń do realizacji warsztatów oraz wydarzeń. Działania projektowe były realizowane w przestrzeni otwartej. Każdy uczestnik czuł się bezpiecznie i swobodnie podczas warsztatów i wydarzeń plenerowych.
  4. Działania zorganizowane w ramach projektu były połączeniem kultury z edukacją poprzez wspólnie, aktywnie i twórczo spędzony czas. Pozwoliły także na stworzenie platformy do spotkań mieszkańców naszej okolicy i przyległych obszarów,
  5. Zaproponowana formuła wydarzeń i warsztatów pozwoliła na przekazanie treści dotyczących życia pszczelej rodziny, ochrony pszczół, ich wpływu na środowisko oraz pokazanie wszelkich dobrodziejstw jakie pozyskują ludzie oraz natura od tych małych owadów. Z dużą satysfakcja możemy stwierdzić, że tematyka projektu oraz różnorodność zaproponowanych warsztatów sprawiła, że los pszczół nie jest obojętny mieszkańcom naszej dzielnicy oraz przyległych terenów.
  6. Wzbudziliśmy w odbiorcach poczucie sprawczości. Zrozumieli oni, że ich działania i postawa mają realny wpływ na środowisko, czystość powietrza oraz na los ptaków, owadów i innych zwierząt, których wyginięcie może stanowić realne niebezpieczeństwo dla życia człowieka.
  7. Poprzez działania projektowe zachęciliśmy odbiorców do dalszego odkrywania i poszerzania wiedzy na temat ochrony pszczół oraz innych działań ekologicznych poprawiających walory środowiska naturalnego.
  8. Wszystkie działania zorganizowane w ramach działań projektowych były doskonałą formą edukacji dla mieszkańców z zakresu ekologii, zdrowego stylu życia, zdrowego sposobu odżywiania się oraz współzależności człowieka i natury.
  9. Mieszkańcy otworzyli się na działania ekologiczne, zmierzające do poprawy jakości życia. Było to możliwe dzięki aktywnościom pobudzających Ich wyobraźnie i angażujących wiele zmysłów.