- Strona Główna
- O nas
- Kronika wydarzeń/Zdjęcia
- Zajęcia cykliczne
- Archiwum
- Projekty
- Projekty zrealizowane 2022
- Projekty zrealizowane 2021
- Ukorzenienie – projekt realizowany z programu „Patriotyzm jutra” Muzeum Historii Polski
- Targówek – nasze miejsce – projekt realizowany z programu „Funduszu Edukacji Kulturalnej m.st. Warszawy 2021
- Witajcie w naszej bajce – z Brzechwa na Targówku projekt realizowany z programu „Kultura Interwencje 2021” Narodowego Centrum
- Projekty zrealizowane 2019
- Filmy
- BIP
- Rodo
- Kontakt
- Strona Główna
- O nas
- Kronika wydarzeń/Zdjęcia
- Zajęcia cykliczne
- Archiwum
- Projekty
- Projekty zrealizowane 2022
- Projekty zrealizowane 2021
- Ukorzenienie – projekt realizowany z programu „Patriotyzm jutra” Muzeum Historii Polski
- Targówek – nasze miejsce – projekt realizowany z programu „Funduszu Edukacji Kulturalnej m.st. Warszawy 2021
- Witajcie w naszej bajce – z Brzechwa na Targówku projekt realizowany z programu „Kultura Interwencje 2021” Narodowego Centrum
- Projekty zrealizowane 2019
- Filmy
- BIP
- Rodo
- Kontakt
Opis
Projekt „Kulturalni programiści” realizowany był w sezonie wakacyjnym 2019. Do udziału zaproszono dzieci w wieku od 6 do 10 lat. Podczas dwóch pięciodniowych cykli odbyły się warsztaty z robotyki i programowania oraz zajęcia animacyjno-plastyczne. Na każdy z pięciu dni przygotowane zostały inne tematy warsztatowe. Dzieci konstruowały roboty z kloców LEGO i ucząc się programowania wprawiały je w ruch. W ten sposób zaprojektowały miasto i wymarzony plac zabaw, skomponowały swój autorski utwór instrumentalny, zbudowały statki kosmiczne, rośliny i zwierzęta oraz robota przedstawiającego ulubionego bohatera książkowego.
Zajęcia animacyjno-plastyczne były artystycznym rozwinięciem tematów realizowanych na robotyce. Przy użyciu różnorodnych technik plastycznych (m.in. malowanie dłońmi, tworzenie kukiełek i ich animacja, projektowanie strojów kosmicznych, budowanie instrumentów) powstały małe arcydzieła.
Mimo, iż grupy były zróżnicowane pod względem wiekowym oraz płci, przygotowany program, zarówno z robotyki jak i animacyjny był dostępny oraz interesujący dla wszystkich uczestników (młodsze dzieci konstruowały mniej rozbudowane roboty, starsze dzieci wspierały młodszych uczestników na zajęciach plastycznych).
Na każdym z warsztatów uczestnicy poznali szerokie możliwości programowania i mieli okazję sprawdzić się jako konstruktorzy. Poczucie sprawczości wzmacniane było rezultatem końcowym zajęć – działającym, sterowalnym robotem lub pojazdem, a także stworzonym utworem instrumentalnym. Połączenie tych zajęć z dawką wiedzy o kulturze i otaczającym nas świecie w postaci filmików i ciekawostek, a także zajęcia animacyjno-plastyczne równoważyły się wzajemnie. Dzięki temu wiedza przekazywana w formie zabawy oraz praktyki przyswajana była niemalże od razu.
Dzieci mimo, iż spotkały się w nowej, zróżnicowanej grupie, aktywnie współpracowały ze sobą dzieląc się narzędziami oraz wspierając wzajemnie w działaniach.
Galeria
Film
Termin realizacji
Dwie tury pięciodniowych warsztatów z robotyki (20 godzin) i zajęcia animacyjno – plastyczne (20 godzin)
I TURA: 1-5 lipca 2019 r.
II TURA: 19-23 lipca 2109 r.
Cele
Aktywizacja uczestników w zakresie kultury i podniesienie poziomu identyfikacji z miejscem zamieszkania;
- Trening umiejętności społecznych, budowania poczucia własnej wartości, śmiałości wypowiadania własnego zdania, komunikacji;
- Zainteresowanie uczestników szeroko rozumianą kulturą wspieraną przez nauki ścisłe;
- Umożliwienie dzieciom atrakcyjnego sposobu spędzenia wakacji łączącego edukację i zabawę
Program
Zaprojektuj swoje miasto
Robotyka: uczestnicy zamienili się w architektów i stworzyli plan zagospodarowania okolicy wg swoich oczekiwań i potrzeb. Zaprojektowali swój wymarzony plac zabaw. Wykonali makietę z klocków LEGO.
Zajęcia animacyjne: dzieci opowiedziały o ważnych budynkach w mieście i w swojej okolicy, a następnie pomalowały duże pudełka kartonowe w wybrany obiekt. Tak stworzyliśmy wspólne miasto z hotelami, blokami, szpitalem, stacją benzynową. Pudełka te stały się także miejscem na wszystkie przedmioty wykonywane podczas tygodniowych zajęć.
Kosmiczne przygody
Robotyka: Co to jest wszechświat, kosmos itd.
Dzieci budowały układ słoneczny oraz statki kosmiczne z klocków LEGO.
Zajęcia animacyjne: rozgrzewka – poruszanie się jak w kosmosie, dłońmi, stopami wydawanie dźwięków startującej rakiety. W małych grupach, pomagając sobie wzajemne dzieci projektowały i tworzyły strój kosmonauty.
Moja ulubiona książka
Robotyka: tworzenie z klocków LEGO ulubionego bohatera z książki. Prezentacja robota i jego historii pozostałym uczestnikom.
Zajęcia animacyjne: Podczas rozgrzewki ćwiczenia wszystkich części ciała potrzebnych aktorom do wykonywania tego zawodu. Z łyżek i krepiny każde dziecko stworzyło własną kukiełkę. Potem w parach lub małych grupach dzieci opracowały krótkie przedstawienie i wystąpiły przed innymi uczestnikami zajęć w zaaranżowanym teatrzyku.
Jak to jest być kompozytorem
Robotyka: Dzieci komponowały swój utwór instrumentalny wykorzystując program komputerowy. Z klocków LEGO zbudowały instrumenty.
Zajęcia animacyjne: Podczas rozgrzewki ćwiczenia rytmiczne przy pomocy różnych instrumentów. Każde dziecko podawało rytm, który wspólnie był powtarzany. Potem uczestnicy wykonali własne „przeszkadzajki ” z nasion, piórek i ozdobiły je kolorowymi papierami.
Zaczarowany ogród
Robotyka: Uczestnicy budowali wybrane zwierzęta i rośliny. Rozmawiali o ciekawostkach przyrodniczych.
Zajęcia animacyjne : zabawy ruchowe – berek z powtarzaniem ruchów zwierząt. Malowanie palcami swojego wymyślonego zwierzęcia/hybrydy. Prezentacja prac wraz z opisem, nazwą i odgłosem namalowanego zwierzęcia.
Realizatorzy
Osoby prowadzące zajęcia z robotyki i programowania:
1. Jacek Niemaszyk – prowadzenie zajęć z robotyki i programowania
2. Klara Gubera – prowadzenie zajęć z robotyki i programowania
3. Dominika Borowiecka – prowadzenie zajęć z robotyki i programowania
4. Karina Mojsiej – prowadzenie zajęć z robotyki i programowania
Osoby prowadzące zajęcia animacyjne
1. Julia Biczysko – zajęcia animacyjno-plastyczne
2. Agnieszka Czyżewska-Nyka – zajęcia animacyjno-plastyczne
3. Anna Chudzik-Pawlik – zajęcia animacyjno-plastyczne
Partnerzy
Fundacja Nowoczesnej Edukacji
Ul. Nowoursynowska, Warszawa
Beata Stejgwiłło-Laudańska
fundacja@nowoczesnaedukacja.com.pl,
Rada Osiedla Targówek Fabryczny
Ul. Siarczana 6, 03-786 Warszawa